Hoppa till sidans innehåll

FSR-V


 

Allmänt – FSR-V

Utrustningen i en FSR-V båt, skiljer sig inte mycket inom de olika klasserna. I regel är det motorstorleken som avgör såväl storlek på skrovet som teknisk utrustning för framdriften.

Klasserna indelas i motorstorlekarna 3,5 – 7,5 – 15ccm, glödstiftsmotorer för metanol – nitrometan.

Den bensindrivna klassen omfattar 25- 35cc. motorer som är har elektroniskt tändsystem och vanliga tändstift.

De flesta V-båtarna, som är enskrovsbåtar, tillverkas av glasfiberväv och polyester, men det används också Epoxy och glasfiberväv, eller den starka och lätta kolfiberväven.

Klasser: FSR-V

FSR-V är uppdelat i följande fyra klasser:

FSR-V 3,5 Båtar med en cylindervolym max 3,5cc

FSR-V 7,5 Båtar med en cylindervolym 3,51 till 7,5cc

FSR-V 15  Båtar med en cylindervolym 7,51 till 15cc

FSR-V 35  Båtar med en cylindervolym 15,1 till 35cc

(FSR-V 35 denna klass är avsedd för båtar försedda med bensinmotor och tändstift och skall köras på handelsbensin.)

Tävlingar FSR-V

I varje heat är det minst 3 och max 12 tävlande som kör.

Man kör två heat, och den som får flest varv i heatet vinner. Man har alltså två chanser att få ett bra resultat.

Vid fler än 12 deltagare delas heaten jämnt. Kvalificeringsheaten körs i 20 minuter. De 12 bästa från de båda omgångarna går till final. Ett finalheat är 30 minuter långt. Under hela heaten har man rätt att ta in sin båt för reparation, inställningar eller annat. Skulle båten stanna, finns det hämtbåtar som hämtar upp båten och kör den till bryggan.

I Sverige körs en SM-serie om 4 tävlingar, där de 3 bästa räknas. Varje jämt år körs VM. 2008 körs VM i Leno, Italien. Kvalificering till dessa tävlingar körs året innan. Till VM är det de tre bästa i varje klass kvalificerade.

I september, 2007 anordnade ERCK den fjärde och sista SM-deltävling för FSR-V båtar på Södra Rokalven. Tävlingen blev en succé, med många deltagare och en stor publik.

En tävling genomförs på en s.k. M-bana som på bilden till höger.

Utrustning FSR-V

Utrustningen mellan de olika FSR-V båtar skiljer sig inte mycket. I regel är det motorstorleken som avgör såväl storlek på skrovet som teknisk utrustning för framdriften. En V-båt tillverkas av epoxi och glasfiberväv, eller i kombination med kolfiberväv.

 

Bränslet, ”olja-metanol-nitrometan” har oftast ett förhållande på 20% olja, 65% metanol och 15% nitrometan. Trycket från avgaspipan förs till en överflödestank och vidare till bränsletankarna, som ger bränslet tryck mot en flottör, som portionerar ut bränsle i rätt mängd till motorn vid olika varvtal. Bränsle som inte förbränns när gaspådraget minskar, förs över från avgaspipan till överflödestanken där trycket pressar överskottsbränslet tillbaka till tankarna. Stor mängd oförbränt bränsle i avgaspipan kan annars dränka motorn och med motorstopp som följd. Motorerna varvar i regel mellan 15 -20,000 varv beroende på typ av motorfabrikat.FSR-V båtens bränsle och inredning

Uppdaterad: 31 MAR 2017 16:31 Skribent: Stefan Öberg
Epost: Adressen Gömd

 

SWISH NUMMER:

Båt: 123 033 70 48

Postadress:
Eksjö RC Klubb - Bilsport
Norra Ågatan 26
57533 Eksjö

Besöksadress:
Nifsarp Raceway, Nifsarpsvägen 4
57596 Eksjö

Kontakt:
Tel: +46705664657
E-post: This is a mailto link

Se all info

Våra sponsorer:

 

 

ElectroService

 

Ge-Ge Tvätten

 

Magnussons Däck

 

LantbruksService

 

Optimera

 

Maskin o Truck

 

EksjöVerken

 

Höglandets Markis

 

Bruzaholms Bruk